Monument van betekenis

Nederland heeft veel aan de Carrés te danken. Vanaf 1864, wanneer de rondreizende circusfamilie voor het eerst Nederland aandoet, kan het publiek ook hier kennismaken met circuskunst van het allerhoogste niveau. In 1887 laat Oscar Carré aan de Amstel bovendien de thuisbasis verrijzen voor zijn in heel Europa befaamde Koninklijk Nederlandsch Circus. De oprichting van het stenen circustheater is een enorme impuls voor de ontwikkeling van het circus in Nederland en later ook voor tal van andere kunst- en amusementsvormen.
Het mausoleum is niet alleen de laatste rustplaats van circusvorst Oscar Carré (1845-1911), maar ook van zijn drie opeenvolgende echtgenotes: de bij een tragisch ongeluk met de Carrétrein verongelukte Amalia Salamonsky (1851-1891), de nog jonger gestorven Engelse circusartieste Ada Graham Smith (1870-1897) en haar leeftijd- en landgenote Edith Maud Adams (1870-1966). De stoffelijke resten van zes (deels zeer jong overleden) kinderen uit Oscar Carrés eerste en derde huwelijk zijn eveneens in de graftempel bijgezet.


Het uit twee verdiepingen bestaande mausoleum uit 1912 van de architecten J.P.F. van Rossem en W.J. Vuyk, tevens verantwoordelijk voor het ontwerp van het circustheater, is een uitbreiding van het grafmonument dat Oscar Carré in 1891 voor zijn vrouw Amalia heeft laten
oprichten. De classicistische graftempel is een vrijwel exacte miniatuur van het Maison Carrée te Nîmes (19 v Chr.), een van de belangrijkste iconen van de Romeinse bouwkunst. Deze geslaagde architectonische knipoog is nu al ruim 100 jaar het markantste monument van Zorgvlied.

Voor de restauratie van het mausoleum is in totaal € 75.000 benodigd. Daarmee kunnen de scheuren in de zandstenen muren worden hersteld, de houtrot in de kozijnen  bestreden en de gebrekkige fundering, waardoor het grondwater de kisten in de grafkelder aantast, worden verbeterd.